Pages

Subscribe:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

wElCoMe

Wednesday, 16 May 2012

t I p U !!!!!!! B o H o N G !!!!!!! d U s T a !!!!!!

"kamu tipu!!!!!!" , "kau bohong!!!!!!" , "kau berdusta pada kawanku, membuat aku jadi malu" , aduh kenapa pulak ni??? siapa pulak yang marah aku ni???? hahaha. itu semua tiada kena mengena. Nampaknya aku semakin rajin untuk menaip. haha. aku dah malas nak tangguh-tangguh lagi. asyik tangguh je, bila nak siap. haha.

Tajuk pada kali ini ialah seperti yang tertera di atas. korang penah menipu tak?? bohong ke??? berdusta ke??? atau perkataan lain yang seangkatan dengan menipu,bohong dan berdusta. ape??? tak penah???? mari sini, aku nak angkat jari tengah nak bagi starlight kat dahi beliau. haha. nak membohong je. haha. confirm penah menipu. walaupun sikit-sikit ( cth :- curi2 pandang jawapan kawan sebelah mase exam). 

Seperti kita semua sedia maklum, sesungguhnya, kita dilarang, ditegah untuk berdusta. hal ini kerana, takut-takut kita akan jauh dari redha Allah. Selain itu, Nabi S.A.W juga berpesan dalam hadis Baginda S.A.W ;
maksudnya "jauhkanlah diri kamu daripada berdusta, sesungguhnya berdusta itu akan menjauhkan iman ".
sesungguhnya, Nabi S.A.W mengajar kita supaya menjauhkan diri kita dari sifat bohong agar iman tidak lari dari diri kita, moga ia terus kekal dalam hati kita. walaupun iman kita kadang-kadang bertambah dan kadang-kadang berkurang. hakikatnya itulah iman manusia biasa seperti kita.

walaupun kita dilarang untuk berdusta, tetapi terdapat beberapa situasi untuk kita berdusta, orang-orang kita panggil bohong@tipu sunat. haha. antaranya berbohong untuk menyatukan dua orang kawan yang berkelahi. lebih senang, berdusta itu dibolehkan pada perkara yang benar atau bermanfaat.




Jom Baca!! t I p U !!!!!!! B o H o N G !!!!!!! d U s T a !!!!!!

Thursday, 10 May 2012

b A n Y a K - - - c A k A p


ketemu semula setelah hampir suku abad tidak menge'post' pada blog ini. maklumlah. sibuk sejak kebelakangan ini. haha. tajuk pada kali ini ialah banyak cakap ataupun cakap banyak. mana-mana pun boleh kot. ikut tekak korang nak sebut apa. haha. 

pada hari ini, aku akan meringankan jari-jemariku untuk menekan papan kekunci, setelah hampir suku abad kemalasan menimpa diriku untuk menge'post' di blog ini. haha. sesungguhnya malas itu cemburu akan kerja-kerja yang ingin kita lakukan.

berbalik pada tajuk hari ini, iaitu banyak cakap. sesungguhnya kita digalakkan agar menghindari perbuatan banyak cakap ataupun cakap banyak ini. ia kerana, takut-takut perkataan sia-sia yang keluar lebih banyak daripada pada mulut kita, berbanding kata-kata yang berfaedah. sesungguhnya, bercakap mengenai perkara yang sia-sia akan menggelapkan hati kita yang kurang cerah ini. hehe. 

sabda Rasulullah S.A.W :-
  maksudnya " barangsiapa yang banyak perkataannya nescaya banyaklah salahnya, dan barangsiapa yang banyak salahnya nescaya banyak dosanya, dan barangsiapa siapa yang banyak dosanya maka api neraka lebih utama untuknya " 

hadis diatas jelas menunjukkan bahawa, kita haruslah hindarkan diri kita daripada banyak bercakap, agar  
lidah dan mulut kita terpelihara daripada mengucapkan perkara yang sia-sia.

sabda Rasulullah S.A.W :-
  maksudnya " barangsiapa yang beriman kepada Allah S.W.T dan hari Qiamat,maka hendaklah dia berkata benar ataupun diam " .

oleh itu, kita perlulah bercakap perkara yang benar ataupun bermanfaat. ia kerana akan memberi faedah kepada kita yang bercakap, dan kepada mereka yang mendengar apa yang kita cakapkan. jika kita takut apa yang kita cakapkan tidak memberi faedah kepada orang lain. lebih baik kita diam daripada kita mengeluarkan kata-kata yang sia-sia belaka. 

#muhasabah-kepada-diri-sendiri-dan-orang-lain#




Jom Baca!! b A n Y a K - - - c A k A p