Pages

Subscribe:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

wElCoMe

Saturday, 17 November 2012

kErJa a.k.a AsiGnMenT

                                                                   
asignment oh asignment. perkara yang sering menghantui pelajar di universiti. termasuklah aku. haha. kenapalah ia perlu dibuat, kenapa ia perlu menjadi 'carry mark' setiap subjek. huh. susah betul. 

sebenarnya, tujuan asignment diberi supaya pelajar mengkaji tajuk yang diberi oleh pensyarah kepada para pelajar ( padahal copy and paste ) . haha. benda ini sepatutnya tidak menjadi beban kepada kita. apabila tugas diberi, kita perlulah melalukan langkah awal, dengan mencari info-info berkaitan tugasan yang diberi. jangan esok dah nak kena hantar, malam sebelumnya baru terkial-kial nak buat. tidur lewat, ada juga yang tak tidur sebab sampai 2-3 asignment  nk kene hantar pada tarikh yang sama. 

kalau boleh, buat awal-awal. sikit-sikit pun tidak apa. bak kata pepatah "sikit-sikit lama-lama jadi bukit". post ni untuk mengingatkan aku dan rakan seperjuangan yang lain supaya tidak bertangguh-tangguh dalam pekerjaan. ia merupakan satu perkara yang tidak elok, ia juga akan menjejaskan hasil kerja kita. 

sekian sahaja post yang agak pendek ini. nak sambung buat asignment. haha. salam

#ingatanbuatsemua.

Jom Baca!! kErJa a.k.a AsiGnMenT

Thursday, 2 August 2012

FADILAT RAMADHAN #1

Sesungguhnya, kita berada dalam bulan yang penuh dengan kemuliaan iaitu bulan Ramadhan. Pada bulan ini juga, kita sebagai umat Islam menjalankan antara rukun daripada rukun-rukun Islam iaitu Berpuasa. Seperti kita sedia maklum, bulan Ramadhan ini banyak kelebihan atau fadilatnya berbanding dengan bulan-bulan yang lain. Antara kelebihan bulan ini ialah :-

1) Ramadhan Penghulu Segala Bulan.
seperti kita sedia maklum, penghulu segala hari ialah hari Jumaat. Manakala penghulu kepada segala bulan ialah bulan Ramadhan. Ia berdasarkan sabda Nabi s.a.w :-

        سيد الشهور شهر رمضان  
       maksudnya ' penghulu segala bulan ialah bulan Ramadan ' - Riwayat al-Baihaqi

2) Ramadhan Bulan Al-Quran
Allah telah menyatakan di dalam al-Quran, bahawa pada bulan Ramadhan telah turunnya mu'jizat Baginda s.a.w yang terhebat iaitu al-Quran al-Karim. Ia berdasarkan firman Allah s.w.t dalam surah al-Baqarah ayat 185.

     maksudnya ' Bulan Ramdhan yang diturunkan padanya al-Quran sebagai petunjuk kepada manusia dan penerang tentang petunjuk itu dan pembeza ( antara hak dan batil) . Apabila kamu melihat (anak) bulan, maka hendaklah kamu berpuasa. . .

3) Ramadhan Bulan Tarawih & Tahajjud
Ibadah yang terbanyak dilakukan oleh umat Islam ialah pada bulan Ramadhan. Berkaitan bulan Ramadhan, ia begitu sinonim dengan solat Tarawih serta solat sunat lain di malam hari. Bagi sesiapa yang menghidupkan malam di bulan Ramadhan, Allah s.w.t akan memberikan ganjaran yang besar kepada mereka. 

4) Ramadhan Bulan Taubat
Sebaik-baik bulan untuk bertaubat dan kembali kepada Allah ialah bulan Ramadhan. Ia kerana. bulan ini merupakan penghapus bagi segala dosa anak Adam dengan kurnia yang besar dari Allah. Hikmah ini tidak didapati pada bulan-bulan yang lain. ]

5) Ramadhan Bulan Pemurah
Allah s.w.t Maha Pemurah. Pemurahnya itu berkali ganda pada bulan Ramadhan. Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud :-

         ' sesungguhnya Allah Maha Pemurah, suka dengan sifat pemurah, suka budi pekerti yang tinggi dan benci akhlak yang keji ' - riwayat al-Baihaqi

credit to - Ensiklopedia Ramadhan.

moga ketemu dalam 'post' akan datang.

#muhasabahbersama.

      


Jom Baca!! FADILAT RAMADHAN #1

Wednesday, 16 May 2012

t I p U !!!!!!! B o H o N G !!!!!!! d U s T a !!!!!!

"kamu tipu!!!!!!" , "kau bohong!!!!!!" , "kau berdusta pada kawanku, membuat aku jadi malu" , aduh kenapa pulak ni??? siapa pulak yang marah aku ni???? hahaha. itu semua tiada kena mengena. Nampaknya aku semakin rajin untuk menaip. haha. aku dah malas nak tangguh-tangguh lagi. asyik tangguh je, bila nak siap. haha.

Tajuk pada kali ini ialah seperti yang tertera di atas. korang penah menipu tak?? bohong ke??? berdusta ke??? atau perkataan lain yang seangkatan dengan menipu,bohong dan berdusta. ape??? tak penah???? mari sini, aku nak angkat jari tengah nak bagi starlight kat dahi beliau. haha. nak membohong je. haha. confirm penah menipu. walaupun sikit-sikit ( cth :- curi2 pandang jawapan kawan sebelah mase exam). 

Seperti kita semua sedia maklum, sesungguhnya, kita dilarang, ditegah untuk berdusta. hal ini kerana, takut-takut kita akan jauh dari redha Allah. Selain itu, Nabi S.A.W juga berpesan dalam hadis Baginda S.A.W ;
maksudnya "jauhkanlah diri kamu daripada berdusta, sesungguhnya berdusta itu akan menjauhkan iman ".
sesungguhnya, Nabi S.A.W mengajar kita supaya menjauhkan diri kita dari sifat bohong agar iman tidak lari dari diri kita, moga ia terus kekal dalam hati kita. walaupun iman kita kadang-kadang bertambah dan kadang-kadang berkurang. hakikatnya itulah iman manusia biasa seperti kita.

walaupun kita dilarang untuk berdusta, tetapi terdapat beberapa situasi untuk kita berdusta, orang-orang kita panggil bohong@tipu sunat. haha. antaranya berbohong untuk menyatukan dua orang kawan yang berkelahi. lebih senang, berdusta itu dibolehkan pada perkara yang benar atau bermanfaat.




Jom Baca!! t I p U !!!!!!! B o H o N G !!!!!!! d U s T a !!!!!!

Thursday, 10 May 2012

b A n Y a K - - - c A k A p


ketemu semula setelah hampir suku abad tidak menge'post' pada blog ini. maklumlah. sibuk sejak kebelakangan ini. haha. tajuk pada kali ini ialah banyak cakap ataupun cakap banyak. mana-mana pun boleh kot. ikut tekak korang nak sebut apa. haha. 

pada hari ini, aku akan meringankan jari-jemariku untuk menekan papan kekunci, setelah hampir suku abad kemalasan menimpa diriku untuk menge'post' di blog ini. haha. sesungguhnya malas itu cemburu akan kerja-kerja yang ingin kita lakukan.

berbalik pada tajuk hari ini, iaitu banyak cakap. sesungguhnya kita digalakkan agar menghindari perbuatan banyak cakap ataupun cakap banyak ini. ia kerana, takut-takut perkataan sia-sia yang keluar lebih banyak daripada pada mulut kita, berbanding kata-kata yang berfaedah. sesungguhnya, bercakap mengenai perkara yang sia-sia akan menggelapkan hati kita yang kurang cerah ini. hehe. 

sabda Rasulullah S.A.W :-
  maksudnya " barangsiapa yang banyak perkataannya nescaya banyaklah salahnya, dan barangsiapa yang banyak salahnya nescaya banyak dosanya, dan barangsiapa siapa yang banyak dosanya maka api neraka lebih utama untuknya " 

hadis diatas jelas menunjukkan bahawa, kita haruslah hindarkan diri kita daripada banyak bercakap, agar  
lidah dan mulut kita terpelihara daripada mengucapkan perkara yang sia-sia.

sabda Rasulullah S.A.W :-
  maksudnya " barangsiapa yang beriman kepada Allah S.W.T dan hari Qiamat,maka hendaklah dia berkata benar ataupun diam " .

oleh itu, kita perlulah bercakap perkara yang benar ataupun bermanfaat. ia kerana akan memberi faedah kepada kita yang bercakap, dan kepada mereka yang mendengar apa yang kita cakapkan. jika kita takut apa yang kita cakapkan tidak memberi faedah kepada orang lain. lebih baik kita diam daripada kita mengeluarkan kata-kata yang sia-sia belaka. 

#muhasabah-kepada-diri-sendiri-dan-orang-lain#




Jom Baca!! b A n Y a K - - - c A k A p

Tuesday, 20 March 2012

S e T i A k A h A k u ? ?

 
setiakah aku??? mengapa aku tiba-tiba terfikir untuk buat pasal 'setia' ?? mengapakah?? kenapakah?? haruskah??? adakah ini semua disebabkan cinta ??


setia. apakah maksud sebenar setia?? menurut kamus dewan bahasa edisi keempat, antara maksud setia ialah ; 1. teguh hati (dlm hal perkahwinan, persahabatan, dll), tetap hati: ia sanggup berkorban kerana orang lain, kerana kasih,2. berpegang teguh (pada janji dll) , patuh , taat.

pertama - S e T i A k A h A k u ? ? kepada Allah S.W.T ? ?
setiakah aku kepada penciptaku ini?? dengan menjalankan segala perintah-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya ?? adakah semua ibadah yang aku jalankan ikhlas dan hanya untuk-Nya ?? adakah untuk mencari keredhaan-Nya ?? ataupun aku lakukannya untuk mendapat perhatian dari orang sekeliling aku?? sedangkan tiap-tiap hari kita lafazkan dalam solat kita ;-

إن صلاتي ونسکي ومحياي ومماتى لله رب العالمين
maksudnya :- sesungguhnya solatku, dan ibadahku,dan hidupku,dan matiku adalah untuk Tuhan sekalian Alam.

kedua - S e T i A k A h A k u ? ? kepada Rasulullah S.A.W ? ?
setiakah aku kepada Kekasih Allah ini ?? dengan mentaati ajaran yang dibawa oleh Baginda ?? adakah aku menjalani kehidupan seharianku berlandaskan sunnah Rasulullah S.A.W ?? adakah aku ?? sedangkan setiap kali dalam solat. kita akan lafazkan kalimah ini. dan ia merupakan rukun dalam solat kita ;

اشهد ان لا اله إلا الله واشهد ان محمدا رسول الله
maksudnya :- aku naik saksi bahawa tiada Tuhan selain Allah, dan aku naik saksi Muhammad itu pesuruh Allah.

adakah aku ikut apa yang diajar oleh Rasulullah S.A.W ?? sedangkan aku telah bersaksi bahawa Baginda adalah pesuruh Allah.

ketiga -   S e T i A k A h A k u ? ? kepada IbuBapaku??
setiakah aku kepada kedua ibu dan bapaku ?? adakah aku taat segala perintah mereka ?? adakah aku pernah melukakan hati mereka ?? adakah aku pernah menderhakai merekah ?? setiakah aku ?? aku sayang mereka berdua. tetapi kadang-kadang apa yang mereka katakan kepadaku, aku akan balas dengan 'ala~~!!' 'ish!' . sedangkan aku tahu bahawa aku dilarang untuk meninggikan suaraku kepada mereka walau 'ah' sekalipun. setiakah aku ??

#sekadar-renungan-dan-nasihat-sesama-kita#




Jom Baca!! S e T i A k A h A k u ? ?

Friday, 24 February 2012

k A w A n


Alangkah susah mendapat kawan
Bukan kenalan di zaman ini
Berpunca dari hati yang rosak
Kerana dunia memautnya 



ia merupakan serangkap lirik lagu dari kumpulan nasyid hijjaz . pada kali ini, aku nak buat entry pasal k-a-w-a-n  A.K.A s-a-h-a-b-a-t. sebenarnya, aku dah lama terpikir nak buat pasal ni. cuma tahap kerajinan aku yang kurang membantu untuk aku meneruskan misi aku. kali ini, aku tak nak tangguh-tangguh lagi, sampai bila tak sudah nanti, bak kata pepatah arab "bertangguh-tanguh itu pencuri masa".

 berdasarkan lirik tersebut, ia mengatakan bahawa, betapa susah untuk seseorang untuk mencari kawan, lebih-lebih lagi pada masa kini. kita perlu kenal seseorang itu terlebih dahulu, selidik latar belakang mereka, dan barulah kita berkawan. ia bukan bermaksud terlalu memilih untuk berkawan sehingga sanggup hidup bersendirian. kalau kita bersendirian, tak kemana lah jawabnya.

siapa tak ada kawan dalam dunia ni???? bohong kalu tak ada. semua orang dalam dunia ni ada kawan. walaupun kita tak rapat dengan dia. bertegur sekali je dalam kelas . dia tetap dipanggil kawan . cuma rapat atau tidak. ahli keluarga kita pun boleh kita jadikan sebagai kawan kita. dengan meluahkan segala masalah kita kepada mereka. tetapi janganlah layan mereka seperti kita layan kawan sebaya kita. memang pelempanglah makan dia. kenapa seseorang itu susah untuk mencari kawan????? jom ushar  rangkap yang lain bagi lagu yang same. . . . :-

Alangkah susah mencari kawan
Kebaikan kita disoroknya
Bahkan didengkinya pula
Kejahatan dicanang merata

Salah yang sikit dibesarkan
Yang besar apatah lagi
Alangkah sepi dunia ini
Walaupun hidup di tengah ramai

 inilah puncanya. saling dengki antara satu sama lain. kalu dengki benda yang membawa kemajuan tak apa. ni dengki yang tak tentu pasal. haha. susah sebenarnya untuk mencari kawan yang betul-betul rapat dengan kita. ada sewaktu susah senang kita. sama ketawa dan menangis. abah aku penah cakap " dekwan tak dapat masuk U ni, kurang-kurang, kawan dekwan akan simpati paling lama pun seminggu je", makan dalam punya ayat.  

budak zaman sekarang lebih rapat dengan kawan mereka berbanding ibubapa,adik-beradik serta saudara-mara mereka. (termasuk aku). kawan-kawan lebih tahu rahsia mereka berbanding ahli keluarga yang lain. itu menunjukkan betapa rapat,kuat, dan perlunya "kawan" dalam hidup. oleh itu, perlulah memilih rakan yang mendorong kita kearah kejayaan, bukan kearah kemunduran.



Jom Baca!! k A w A n

Wednesday, 22 February 2012

B u A i A n . . . .

setelah kian lama tidak meng'update' blog ini. iaitu hampir sebulan , ini semua gara-gara aku tidak punyai idea untuk dilontarkan serta ditaip untuk menjadi bahan bacaan kamu semua. (giler kentang ayat) . hahaha . dan pada ini tercetuslah idea dalam kepala aku ni untuk menaip berkaitan b-u-a-i-a-n. Macam gampang je tajuknye.

menurut Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka , buaian dapat di definasikan sebagai tempat tidur atau tempat duduk yang dapat diayun-ayunkan. oleh itu, terdapat dua maksud di sini, iaitu tempat tidur dan tempat duduk.

maksud yang pertama iaitu tempat tidur. emm, semua orang seantero dunia ni tahu ape itu buaian , dulu mase kecil, disitulah tempat kita sume beradu , sambil mak kita dodoi kita dengan alunan zikir-zikir2, dan ditemani dengan bunyi spring 'krek~krek~krek~' . haha. sampai lenguh tangan mak kita nak hayun buaian tu supaya kita lena di buai mimpi dalam buaian yang dibuai oleh mak. haha. ni lah contoh gambar buaian yang sempat aku rembat di internet. 


tapi sekarang, dunia semakin moden, semua yang hendak dilakukan tidak perlu menggunakan kudrat manusia.
sekarang semua benda, tekan suis je siap, tekan je siap, bak kata pepatah 'semuanya di hujung jari' . termasuklah buaian zaman sekarang. dah ade jenis elektrik, tak payah susah  nak buai anak-anak, gune elektrik je. haha. orang kate " jangan disangka tangan yang menghayun buaian tidak mampu menggoncang dunia" tapi kalu mak2 diluar yang gune buaian automatik ni?????? ni contoh buaian elektrik yang sempat dirembat di internet.


bagi maksud kedua pula ialah  tempat duduk yang dapat diayun-ayunkan . buaian jenis ni pula ialah yang terdapat di kebanyakan taman-taman permainan di Malaysia dan seantero dunia. yang menjadi tarikan anak-anak kecil mengajak ayah mereka ke taman permainan ialah buaian. setelah mereka (anak-anak kecil) puas dibuai oleh mak dirumah , kini di taman pula, ayah mengambil alih tugas untuk membuai anak-anak kecil tersebut. contoh buaian yang terdapat di taman permainan berhampiran rumah anda.


bagi anak-anak yang dah pandai main buaian mereka tidak memerlukan ayah atau emak mereka membuaikan mereka. dulu. masa aku kecik-kecik dulu, ayah aku selalu bawak pegi taman permainan, dan aku serta adek beradik aku akan menuju ke buaian , aku jeles dengan abang dan kakak aku sebab diorang pandai untuk membuaikan badan mereka tinggi2 ketika main buaian. aku???? huh. hampeh. buai sekali dua je. lepas tue. terus berhenti. hampeh. dan. sampai sekarang. aku tak reti nak maen buaian!!! hahaha



Jom Baca!! B u A i A n . . . .

Friday, 13 January 2012

H.o.R.m.A.T.i & S.a.ya.n.g.i MEREKA #1


ISLAM telah mengajar kita supaya menghormati serta sayang-menyayangi antara satu sama lain. dalam entri kali ini aku ingin berkongsi sedikit berkaitan siapa yang harus kita hormat dan sayang daripada kalangan wanita (selain ibu) . antaranya ialah :-

1. Ibu yang turut menyusukan kita ( ibu susu) . 

satu peraturan dalam ISLAM yang tidak terdapat pada agama lain ialah, memandang perempuan yang telah menyusukan kita sejak kecil sama seperti dengan ibu kandung. selain itu, semua orang yang turut menyusu kepada ibu susu itu adalah saudara kita, tidak kira terdahulu atau terkemudian (adik beradik susuan) . ibu yang menyusukan kita menjadi mahram kepada kita. seterusnya, kita tidak boleh mengahwini adik beradik susuan serta ibu susu kita kerana ia telah menjadi seperti adik beradik serta ibu kandung.

kita perlu hormat kepada ibu susu kita tidak kira apa pun taraf mereka. Nabi s.a.w sendiri, anak orang Quraisy bangsa yang dipandang mulia, disusukan oleh Suaibah seorang pengasuh dirumah Abu Lahab. kemudian disusukan oleh Halimah dari Bani Sa'ad, orang dusun yang jauh. Namun Rasulullah s.a.w menganggap mereka seperti ibu kandungnya sendiri. begitu juga kepada saudara perempuan susuan Rasulullah ketika menyusu bersama Halimah itu menjadi saudaranya.

2. Saudara perempuan sebelah ibu .

kita perlulah hormat dan menunjukkan kasih kita kepada saudara perempuan sebelah ibu iaitu adik-beradik kepada ibu kita. didalam bahasa arab ia disebut : Khalah (خالة)
sabda Rasulullah s.a.w maksudnya :
"Khalah adalah pada tempat ibu"  - riwayat Bukhari-Muslim

terdapat juga pada Hadis lain menerangkan berkaitan 'Khalah' :-

maksudnya : "sesungguhnya khalah itu merupakan ibu juga" - riwayat Al-Baihaqi.

sehingga jika seseorang anak yang kematian ibu, sedang dia masih kecil, didalam hukum Fiqh menyatakan orang pertama yang berhak untuk mengasuh (hadhanah) anak itu ialah ibu saudara. hal ini kerana, kasihnya sama seperti ibunya sendiri, walaupun ayahnya masih ada. kurang tepat jika anak itu diasuh oleh ibu tirinya.


sumber : KEDUDUKAN PEREMPUAN DALAM ISLAM - oleh  HAMKA


                                                                        




Jom Baca!! H.o.R.m.A.T.i & S.a.ya.n.g.i MEREKA #1