Pages

Subscribe:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

wElCoMe

Thursday, 22 December 2011

D.e.N.g.K.i L.a.G.i


Pada suatu hari, Ali (8 tahun) berjumpa Abu (sebaye) di kantin sewaktu rehat. :-

Ali : kite cemburu la dengan awak Abu, sebab awak pandai, selalu dpat no 1 dalam kelas.
Abu: kenape plak?? cemburu = dengki. jadi, mane boleh awak cemburu dengan kite. berdose taw. awak pun             dapat no 1 jugak, tapi...dari belakang la.
Ali : yeke??mane awk tahu yg cemburu a.k.a dengki ni berdose???pandai awak buat lawak kan.
Abu: kiter ade bace kt blog 'keyboarding', die cakap dalam tu, cemburu a.k.a dengki ni tak bleh. dose.
Ali: tapi....ade cemburu yang boleh.
Abu: yeke??mane awak tahu??kiter lagi pandai dari awak pun kiter tak tahu.
Ali: tu la awak. ingat kiter dapat no 1 dari belakang. kiter tak tahu ke. kite sebenarnye pon, bru je bace.
Abu: Yeke?????mane-mane??? (gelabah skit)
Ali: bawah ni. Jom bace.....

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DENGKI YANG DIHARUSKAN.


Sabda Rasulullah s.a.w. Maksudnya :-

'daripada Abdullah Ibn Mas'ud katanya: daku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda : tidak ada perasaan irihati atau dengki kecuali dalam dua perkara: pertama, dengki terhadap kedudukan atau keadaan seseorang yang telah dikurniakan Allah dengan harta benda, lalu ia menghabiskannya untuk jalan kebaikan, kedua dengki terhadap keadaan seseorang yang telah dikurniakan oleh Allah dengan hikmat (kecerdasan dan ilmu pengetahuan) lalu ia beramal dengannya dan mengajarkannya.


hadis tersebut menjelaskan berkaitan dua bentuk perasaan dengki yang dikecualikan daripada dosa. manakala semua jenis dengki selain yang disebutkan dalam hadis tersebut adalah haram serta tergolong dalam syirik khafi.

oleh itu, tidak digalakkan adanya perasaan dengki melainkan dalam dua keadaan, iaitu :-
 i) orang yang dikurniakan Allah harta benda serta menghabiskan harta tersebut pada perkara kebajikan.
ii) orang yang dikurniakan ilmu pengetahuan, lalu ia beramal dan mengajarkannya.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

KRINGGGGGGGGGGG!!!!!!!!!!!

Ali: eh, waktu rehat dah habes la, jom masuk kelas.
Abu: makanan kite due tak habes lagi, sentuh pun belum.
Ali : ala, biarkan aje, nanti, pandai2 la orang yang bace post ni habiskan.
Abu ; @!^%$#&^%(*&^



Jom Baca!! D.e.N.g.K.i L.a.G.i

d. e. n. g. k. i.


dengki. emm. setiap daripada kita mesti pernah saling dengki mendengki kan. haha. lagi2 mase kecik2 dulu. anak jiran sebelah dapat robot baru. kiter plak takde. anak jiran sebelah basikal baru (due roda je). kite masih basikal lame (empat roda, walaupun dah darjah satu) . ape sebenarnye dengki ni eak????

dengki ni adalah perasaan cemburu yg ade dalam hati kita ni, ia juga bermaksud, seseorang itu berharap sangat2 akan berlaku sesuatu yang tidak elok kepada orang lain yang dikurniakn nikmat keatas orang lain. sebenarnye dengki adalah haram dan berdosa besar. ia juga merupakan penyakit hati yang paling besar dan susah untuk di ubati. (doktor pakar pun tak boleh wtpe. sbb doktor pakar pun ade penyakit ni.)

sabda Rasulullah s.a.w :-
maksudnya : 'dengki itu memakan segala kebajikan seperti api memakan kayu'


Rasulullah bersabda lagi. Maksudnya :-
"janganlah kamu dengki antara satu sama lain, dan janganlah kamu memutuskan hubungan antara satu sama lain, dan janganlah kamu memarahi antara satu sama lain, dan janganlah kamu berpaling antara satu sama lain ketika berjumpa, dan hendaklah kamu bersaudara wahai hamba Allah"


oleh itu, janganlah kite dengki antara satu sama lain, kerna ia merupakan penyakit hati paling besar dan susah untuk diubati, dan ia juga menyebabkan putusnya hubungan persaudaraan.

Jom Baca!! d. e. n. g. k. i.

Wednesday, 21 December 2011

s. y. u. k. u. r!



Ucaplah Alhamdulillah
Syukur kita kepada Allah
Ucaplah Alhamdulillah
Syukur kita kepada Allah
Selawat ke atas Nabi
Muhammad Ya Rasulullah
Selawat ke atas Nabi
Muhammad Ya Rasulullah



tu lagu 'syukur' daripada kump. Raihan. sape tak kenal kump. raihan??? pasti sume kenal. Ape???!!! ade yang tak kenal, macam biase. (angkat jari tengah untuk die, kasi starlight kat dahi.)  

apa itu syukur???? menurut Ibnu 'Abbas r.a menjelaskan: "Syukur itu ialah taat kepada Allah Taala dengan segala anggota, zahir dan batin, sama ada secara diam-diam atau terang-terangan".

menurut Imam Abu Bakar al-Warraq (Guru utama Imam al-Ghazali) mengatakan, "Syukur itu ialah mengagungkan Allah Taala yang dengan kemurahan-Nya mengurniakan nikamat kepada hamba-Nya yang tidak terhingga banyaknya dan tidak ternilai itu. Dengan itu tidaklah timbul rasa benci atau kufur".

Mengikut para ulama : "Syukur itu ialah mengerjakan taat, zahir dan batin, kepada Allah Taala dan seterusnya menjauhi segala maksiat, zahir dan batin, dengan mengawal hati, lidah, mata, telinga dan segala anggota zahir dan batin yang lainnya supaya tidak tersalahguna sehingga terdorong kepada melakukan kerja maksiat".



kite perlu bersyukur kerana ia merupakan setinggi-tinggi darjat dan ramai tidak mencapai darjat tersebut. Firman Allah s.w.t :-

Maksudnya : 'dan sedikit daripada sekalian hambaku yang banyak bersyukur '
(surah As-Saba')

seterusnya, dengan bersyukur, Allah akan menambah nikmat kepada setiap hambanya yang bersyukur. hal ini berdasarkan firman Allah s.w.t :-

Maksudnya : 'demi Allah, jika kamu bersyukur akan nikmat-Ku, nescaya aku akan menambah nikmat-Ku terhadap kamu'
(surah Ibrahim)

Barangsiapa yang tidak syukur dengan nikmat Allah, dan menggunakan nikmat Allah ke arah lain, ia dikira 'kufur nikmat'.

akhir kate, moh kite hayati lirik 'syukur' daripada 'Altimet" :-

Syukur, aku masih disini
Syukur, aku bernafas lagi
Syukur, aku masih berdiri
Masih ada kuasa dalam tubuh ini
Syukur, aku masih disini
Syukur, aku bernafas lagi
Syukur, aku masih berdiri
Masih ada kuasa dalam tubuh ini


Jom Baca!! s. y. u. k. u. r!

Monday, 19 December 2011

m. A. r. A. h.



marah. em. sape yang tak penah marahkan dalam kalangan manusia biasa seperti kita sume ni kn. tak taw la tiba2 ade mamat sorang angkat tangan 'saya tak penah marah bro', kalu ade. mari sini jumpe aku ( aku nak angkat jari tengah aku. . . . . . . kasi starlight kat dahi die. . . haha.)

apa itu marah ? kalau korang nak tahu apa maksud marah. korang carilah dalam kamus. hahaha. emm. mengikut kamus kepala otak aku sendiri.. marah ni adalah perasaan yang timbul setelah diejek, di maki, di rompak, di pukul, di tipu, dan diperkosa????...

sebenarnya, sifat marah ini tidak perlu ade dalam hati kita ini, kerana ia merupkan sifat yang tidak disukai oleh Allah , dan Allah telah memerintahkan kepada hamba-Nya supaya bersabar, bersabar , dan bersabarlah hendaknya.

sabda Rasulullah S.A.W maksudnya ;-
"tidak ada seorang lelaki pun yang kuat, melainkan dia mampu mengawal dirinya ketika marah".

sifat marah yang keterlaluan akan membawa kepada kebinasaan. kerana ia akan menyebabkan pergaduhan, saling memaki antara satu sama lain, membunuh, munculnya ruang dendam dalam hati serta dengki. oleh itu, banyaklah bersabar ye. . .

sabda Rasulullah S.A.W. , maksudnya :-
"barangsiapa yang menahan kemarahannya, nescaya pada hari akhirat nanti, Allah akan mengisi hatinya dengan ketenangan dan keimanan'



Jom Baca!! m. A. r. A. h.

Thursday, 15 December 2011

Tangkai Jering . . .




Mengikut kamus dewan bahasa dan pustaka :-
i)tangkai - 1)bahagian tempat melekatnya buah,bunga dll.  2) penjodoh bilangan untuk bunga.


ii) jering - nama sejenis pokok atau buah (buahnya dapat dibuat ulam) nama saintifik - Phithecellobium jiringa.

apabila tangkai + jering = orang yang kedekut.
(punyalah panjang maksud masing2. bila digabungkan. pendek je maksudnya. perggghhhhh !@#@^%$& )

kita tinjau definisi kedekut pula - menurut kamus dewan bahasa dan pustaka, ia bermaksud sangat berkira-kira hendak membelanjakan wang, bakhil, kikir, lokek, pelit. (msti korang pelik dgan perkataan pelit )

sifat kedekut ni tidak boleh diamalkan dalam hidup kita. ia merupakan sifat mazmumah dan semestinya tidak disukai oleh Allah. Hadis Nabi s.a.w :-


 Asma’ r.a menerangkan bahawasanya Rasulullah SAW bersabda (kepada Asma): “Nafkahkanlah dan janganlah kamu menyempitkan sedekah yang menyebabkan Allah menyempitkan (tidak mengeluarkannya) untuk kamu dan janganlah kamu menyembunyikan sesuatu dalam bungkusan yang kerananya Allah memutuskan berkatnya dan kesuburannya.”
(al-Bukhari dan Muslim)
 berdasarkan hadis tersebut. ia menunjukkan bahawa, Allah melarang kita daripada bersifat kedekut, suka mengumpulkan harta dan tidak menafkahkan harta ke jalan Allah. Orang yang banyak bersedekah adalah orang yang tahu akan kebaikan di masa akan datang kerana Allah SWT telah berjanji bahawa pintu rezeki hamba-Nya akan diluaskan jika seseorang itu banyak bersedekah.

oleh itu, janganlah kita tergolong dari orang-orang yang sengaja menyempitkan poket seluar mereka untuk mengeluarkan duit.


P/S :- lagi satu. lupe nk bagitahu. jangan banyak makan jering. makruh. kalu keluarkan urine, sumpah bau urine korang harum. hahahaha


Jom Baca!! Tangkai Jering . . .

Sunday, 11 December 2011

Tiba - Tiba . . .


cerita ini mengisahkn seorg shabatku yg bernama .. (bukan nama sebenar) . die seorg yg baik - berkwan dgan sume org, seorang yg pemurah - slalu blanje kwn dye mkn. seorg yg pndi - slalu dpt no stu dlm klas, seorang yg kuat agama - taat perintah Allah dan Rasul. ank yg soleh-xpenah lawan ckp mak apak dye. aku senang bile bersame dgannye, kami merupakan shbt baik sjak dlm prut lg. (grau je). sejak di bangku sekolah rendah lg. tamat darjah 6. kami dpt twaran utk bersekolah di tmpt yg sme iaitu di sekolah menengah .... (bukan nama betol skolah 2). thun 2007 - kami PMR. kmi blajar bersungguh-sungguh utk cpi target kami (9 A). tp apakn daya. ketika result klua, kami trkjut dengan kputusn kami - aku hnye dpt 6 A.. die 1 A je (hahaha,malangnye dye). kami berazam sme2 utk perbaiki kesemuanya dan tumpu utk SPM plak.

Thun 2009- kami SPM. sperti biase, kami blajar bersungguh-sungguh utk berjaye dlm SPM sekali gus membanggakan kedu org tua kami, (setelah kurg dlm PMR, tp dye je..aku x..haha) . menjelang peperiksaan SPM, kami belajar b'same, stay up smpi kul 4 pgi (bhong je) . sehinggalah peperiksaan tamat. kini ape yg kami tgu hnyelah result. kami mpunyai 3 bulan utk bercuti sblum kputusan akn klua. aku dan die bkerja part time di kilang cendawan utk mndpatkn duit poket (nty da jd suami senang, ape pengalaman bekerja) . smbil2 bkerja kami berdua juga mengambil lesen kreta dan moto. almaklum, xnk jd mat rempit yg xde lesen. kurg2 leyh jd mat rempit yg ade lesen. haha.

kini tiba yg kami tnggu2 kn. keputusan SPM akn klua pd esok hari, kami rasa tidak sbar utk mengambil kptusan SPM. Pada malam itu, aku mengajak dye klua lepak di kedai (tempat kami bese lepak). tetapi mak dye xbg dye klua tkot2 sesuatu akn terjadi. biaselah mak ad naluri ke-6 terhadap anak. tetapi dye tetap berkeras utk klua. akhirnye dye kluar tnpe pengetahuan emak nye. jam menunjukkan pkul 9.30 (die ckp ngn aku nk smpi kul 8.30) . aku rse tidak sedap hati, (dup dap dup dap- jantung ku berdenyut). kerisauan aku berakhir apabila rakan sekampung ku memberitahu bahawa 'dye' accident dlm perjalanan utk bejumpa dgan ku. Alangkah terkejut nya aku. aku berasa serba slah kerana aku yang beria-ia ajk dye klua. aku segera ke tmpat kjadian. tiba disane ku lihat maknye menangis teresak-esak melihat tubuh anknye yg tidak bernyawa lagi. lantas, aku pergi bertemu dgan maknya untk meminta maaf, "mak cik, saya minta maaf kerana ajak dye klua mlm ni, klu tidak kerna saya, perkara ini mungkin tidak berlaku". maknye, "tak pe nak, bukn salah kamu, dah tibe mase dye utk pergi," . aku berasa terkilan melihat maknye. selepas itu, jenazah dibawa ke hospital utk bedah siasat.

jenazah akan dikebumikan pada malam itu juga, kerana tak elok lama-lama. siksa mayat. pengurusan jenazah perlu dilakukan dengan segera. tepat jam 11.30 malam. jenazah tiba di rumah nya untk di solatkan. selepas itu terus dibawa ke tanah perkuburan untuk dikebumikan. aku berada di dalam liang untuk menyambut jenazah. jenazah kawanku tidak berat, walaupun beliau berbadan besar, mgkin ni sbab spnjg hidup beliau yg sentiasa taat kepada perintah Allah dan rasul, serta taat perintah mak dan apaknye. jenazah telah pun dikebumikan. Imam terus melakukan talkin - talkin ni bukn peringatan untuk si mati, tetapi untuk hadirin yg hadir supaya sedar bahawa kita ni hnyelah hamba Allah yg akan pulang ke pangkuan-Nya bile2 mase. upacara telah selesai dan semua hadirin beredar. ketika itu, kira-kira pkul 1.00 pagi.

dalam perjalanan pulang......

TIBA-TIBA aku terdengar suara azan sayup terdengar...aku pelik...padahal bru pkul 1 pagi. TIBA-TIBA aku berasa ada cecair yg agk suam2 mengalir melalui kaki ku. aku terus alihkn tgan ku utk mengetahui apakah cecair itu. lalu aku mencium cecair itu. perghhhhhh. HANcCING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ...... TIBA-TIBA aku terdengar suara sayup di telinga ku, "wan....bgun..solat subuh nak". ape!!!!!!! itu semua mimpi???!!!!!!!


Jom Baca!! Tiba - Tiba . . .

Sunday, 4 December 2011

Cari Jodoh . .

cari, cari-carilah
pasangan hidup betul-betul oh kawan,
bahgia berseri,
rumh tangga akan harmoni.



tu sedikit chorus lgu cari pasangan dr kump. rabbani. ni lagu nasyid taw. haha. sesape yg x penah dgar lgu. korg crik la kt u-tube ye. haha.
kali ni bab jodoh a.k.a kahwin. spe yg xnk khwin tol x. membhong klu ad yg ckp, 'sy xnk kawen tuan,' meh jmpe ak. kasi betolkn skit org 2. haha. 
kt sni ak nk share skit la psl ciri calon isteri2 korg. (isteri-isteri tu). haha. ni hasil pembacaan ak kt buku STP ak sbb nk exam. klu x. xd mkne nk sntuh. (paper syariah bru abes pada 1/12/2011). 

*ciri utame yg msty ade ialah beragama. hal ini berdasarkn Hadis Rasulullah S.A.W

maksudnya : seseorang wanita dikahwini kerana 4 perkara : kerana hartanya, kerana keturunannya, kecantikannya dan agamanya. utamakanlah yang mempunyai agama, nescaya kamu tidak akan menyesal.
      p/s : point penting kt sini ialah ' utamakanlah yang mempunyai agama, nescaya kamu tidak akan menyesal.'

hadis tersebut  dh menunjukkan bhwa AGAMA sgt pnting dlm kehidupan, sehingga mencari calon pun, mstilah agama diutamakn dlu, brulah dilihat aspek2 yg laen.

*selain itu, calon buknlah dri kalangan keluarga terdekat. Rasulullah S.A.W bersabda :-

maksudnya : jangan kamu kahwini keluarga terdekat, maka sesungguhnya anak akan menjadi kurus dan demikian itu kerana syahwat tidak menggalakkan.

oleh itu, carilah jodoh jauh2 sket, nty dpt jln2 g rumah mentua, bygkn klu kawen jiran sebelah umah, perghhh, x berkembang langsung, tup2 jd keluarga 69 nty, haha.

kesimpulannya, amatilah hadis yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Amru R.A :-

maksudnya : jangan kamu kahwini perempuan kerana kecantikannya, kerana dia akan membawa kepada kebinasaan, dan jangan kerana kekayaannya, kerana ia akan membawa kepada garang dan angkuh, oleh itu, hendaklah kamu kahwini mereka kerana agama, dan sesungguhnya hamba yang hitam mempunyai agama itu adalah lebih afdhal .

P/S : kredit to pak ajak. penulis buku. 

Jom Baca!! Cari Jodoh . .

Tuesday, 29 November 2011

pantai A.K.A beach

ckp psl pnti. sume org thu pnti 2 ape...yg xthu pnti 2 ape..korg ttap la gmbr kt ats tu puas2. korang nk dpt phale senang je. dgan meliht kpd keindahan alam ni. kebiaasaannya pnti akn menjadi tumpuan orang rmi pada hari minggu. coz sume org cuti. nk reht ,release tension, sume dtg pnti. haha. waktu berkunjung ke pantai pula terbahagi kepada 2 sesi, iaitu siang dan malam.

i)siang
kebiasaannya pd wktu ini, ibubapa akn membawa ank2 mereka dtg ke pnti sebgai 'family activity' pada hujung minggu. ia untuk mengeratkn hbgan sillaturrahim antr ibubapa dan ank2 mereka. yelakn ade mak-apak yg keje smpi x jmpe ank kt rumh,2 blum yg outstation-hari ahd bru ad kt rumh. so time2 cmni la nk jmpe ank2 diorg. klu x nty ank2 akn rse terbiar 2 yg jd liar. haha..

sesi ke-2;
ii)malam
wktu ini plak, kebiasaannya dikunjungi oleh 2 org yg berpsangan. kalu yg tdi sbg aktivit family, yg ni plak nk wat familt kt tepi pnti. haha. shift diorang area kul 11 mlm hgge subuh esk hari. mereka ini x kire ad org ke x..diorg wt relax je, haha, ape nk jd la diorg ni, dlm kete pun jd. petande aktiviti diorg bermule, korg usha kereta diorg, kalu ad sluar ke, kain ke, yg diorg sidai kt kreta diorg, phm2 je la, lets get started, haha.
ptutla diorg plih pnti,nty klu diorg sedang ber'family' tibe2 ank yg x disangke kluar, senang je keje diorg, mrk akn ikot jejak lgkh pnyu, gali lubang then kambus ank trsebut,

DUNIA-DUNIA,ape nk jd skang ni,drpd tmpt 2 leyh jd tmpt korg tmbh phle, ni korg jdkn tmpt korg tmbh ank2 korg,

p/s ;- sekadar coretan dipetang hari,


Jom Baca!! pantai A.K.A beach

Sunday, 27 November 2011

hijrah . . . .

Satu Muharam detik permulaan
Perkiraan tahun Islam hijrah
Perpindahan Nabi dan umat Islam
Dari kota Mekah ke kota Madinah


selamat tahun baru kepada semua umat islam. kte tlah pun melangkah ke thun bru - 1433 hijrah. smoge kite sume dpt perbetulkn sgle kesilapan dan membuat pembaharuan dlm idop kite.. sedikit hadis drpd Nabi s.a.w ;- 
                
           Maksudnya; 'orang muslim ialah sesiapa yg menyelamatkn muslim yg lain dengan lisan dan tgnnye. orang berhijrah pula ialah sesiapa yg meninggalkn apa yg di larang oleh Allah s.w.t'



Jom Baca!! hijrah . . . .

Wednesday, 19 October 2011

hati...


firman Allah S.W.T :-  
والله يعلم ما قى قلوبكم
maksudnya : dan Allah mengetahui apa yang ada di dalam hati kamu

sabda Rasulullah s.a.w :
إن الله تعالى لا ينظر الى صوركم وأبشاركم وإنما ينظر إلى قلوبكم
maksudnya : sesungguhnya Allah tidak melihat kepada rupa paras dan tubuh kamu, tetapi Allah lihat kepada hati kamu.

 ia menunjukkan betapa pentingnya hati kita ini. kita perlu menjaga hati ini dari segala sifat yg keji. apabila baik hati seseorang itu. nescaya. akan baik seluruh anggota. dan jika sebaliknya, iaitu hati itu kotor, nescaya, akan kotorlah segalanya.. Sabda Rasulullah s.a.w :-

إِنَّ فى الجَسَدِ مُضغَةً إذا صلُحَت صَلُحَ الجسد كُلُّه وإذا فَسَدَت فسد 
الجسد كُله اَلا وهي القلوب



Jom Baca!! hati...

Monday, 10 October 2011

lidah......

 lidah......dicptakan kpd manusia agr dpt membaca AL-QURAN. serta HADIS NABI S.A.W. selain itu juga agr dpt memberi nasihat sesama muslim...mnyampaikan kebenaran....dan mendamaikan antra muslim....firman ALLAH S.W.T :-
....... اِلاَّ الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

kesalahan kita terhadap lidah......kita gunakannya ia bukan pd tmptnya...seperti mengumpat ...berdusta ..menyakiti hati orang lain....sedangkan berdusta termasuk drpd ciri2 munafik iaitu :-
  1. KETIKA BERCKAP IA BERDUSTA
  2. BILA BERJANJI IA MUNGKIRI
  3. BILA DIBERI AMANAH IA KHIANATI.
oleh itu...jagalh percakapan kita...lembut kn ldah kta utk brckp prkara yg berfaedah....keraskan ia jika berckap prkara yg sia2....INSYAALLAH....

فليقل خيرا أو ليصمت

berkatalah perkara yang baik ataupun diam.....




Jom Baca!! lidah......

Tuesday, 4 October 2011

telinga...


penciptaan telinge keatas manusia supaya manusia dpat mendengar. serta menyampaikan apa yang didengar kepada org lain. peliharalah telinge kite dri mndgar perkataan yg sia2. hal ini kerana ia akan mendatangkan was2 ke dalam hati kita. tetapi pinjamkn lah telinge kite utk mndgar prkataan yg bermanfaat spt bacaan ayt suci Al-Quran atau Hadis Nabi s.a.w.

ingatlah. sesungguhnya apa yg kita dengar sprti mkanan. setengahnya memberi faedah. setengahnya memudharatkan. sentengahnya racun dan bahkan ad setengahnya racun. tetapi apa yg kita mkn tidak kekal di dlm bdn kita krn ia akan kluar melalui proses perkumuhan. manakala apa yg kita dengar, akan kekal dlm hati kita dan meninggalkan bekas di lubuk hati kita.

oleh itu, kita perlulah menjaga pendengaran kita dan anggota yg lain, sebelum ditanya apa yg kita dengarkan di hari Kiamat kelak. firman Allah s.w.t :-
 إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا
maksudnya : . Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan ditanya mengenainya.
.....والله أعلم

Jom Baca!! telinga...

Sunday, 2 October 2011

mata....


mata merupakan slh stu drpd pancaindera kita. ia merupakan ciptaan Allah kepada makhlukNya. ia dicipta supaya kita dpt melihat apa yang berada di langit dan di bumi. ini bagi mengukuhkan keesaan kita kpd Allah yang Maha Mencipta sesuatu. sesungguhnya kita patut bersyukur kerana dikurniakan mata untuk melihat. oleh itu, perlulah keatas kita memelihara mata drpd melihat sesuatu yg haram. Firman Allah S.W.T :-

 
maksudnya: Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang   yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan.

ayat tersebut menunjukkan perintah utk menjaga pandangan dan kehormatan kita untuk membersih serta menjauhkan hati yg suci fitrahnya ini daripada dosa. ia juga utk meringankan dan menggerakkan anggota kita utk melakukan amal kebajikan. 

jgelah pndgn kita. sedarlah ia hanya pnjaman drpd-Nya kepada kita. dr pndangan juga bermula segala maksiat...... 

.......والله تعالى أعلم....


Jom Baca!! mata....