Pages

Subscribe:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

wElCoMe

Wednesday 21 December 2011

s. y. u. k. u. r!



Ucaplah Alhamdulillah
Syukur kita kepada Allah
Ucaplah Alhamdulillah
Syukur kita kepada Allah
Selawat ke atas Nabi
Muhammad Ya Rasulullah
Selawat ke atas Nabi
Muhammad Ya Rasulullah



tu lagu 'syukur' daripada kump. Raihan. sape tak kenal kump. raihan??? pasti sume kenal. Ape???!!! ade yang tak kenal, macam biase. (angkat jari tengah untuk die, kasi starlight kat dahi.)  

apa itu syukur???? menurut Ibnu 'Abbas r.a menjelaskan: "Syukur itu ialah taat kepada Allah Taala dengan segala anggota, zahir dan batin, sama ada secara diam-diam atau terang-terangan".

menurut Imam Abu Bakar al-Warraq (Guru utama Imam al-Ghazali) mengatakan, "Syukur itu ialah mengagungkan Allah Taala yang dengan kemurahan-Nya mengurniakan nikamat kepada hamba-Nya yang tidak terhingga banyaknya dan tidak ternilai itu. Dengan itu tidaklah timbul rasa benci atau kufur".

Mengikut para ulama : "Syukur itu ialah mengerjakan taat, zahir dan batin, kepada Allah Taala dan seterusnya menjauhi segala maksiat, zahir dan batin, dengan mengawal hati, lidah, mata, telinga dan segala anggota zahir dan batin yang lainnya supaya tidak tersalahguna sehingga terdorong kepada melakukan kerja maksiat".



kite perlu bersyukur kerana ia merupakan setinggi-tinggi darjat dan ramai tidak mencapai darjat tersebut. Firman Allah s.w.t :-

Maksudnya : 'dan sedikit daripada sekalian hambaku yang banyak bersyukur '
(surah As-Saba')

seterusnya, dengan bersyukur, Allah akan menambah nikmat kepada setiap hambanya yang bersyukur. hal ini berdasarkan firman Allah s.w.t :-

Maksudnya : 'demi Allah, jika kamu bersyukur akan nikmat-Ku, nescaya aku akan menambah nikmat-Ku terhadap kamu'
(surah Ibrahim)

Barangsiapa yang tidak syukur dengan nikmat Allah, dan menggunakan nikmat Allah ke arah lain, ia dikira 'kufur nikmat'.

akhir kate, moh kite hayati lirik 'syukur' daripada 'Altimet" :-

Syukur, aku masih disini
Syukur, aku bernafas lagi
Syukur, aku masih berdiri
Masih ada kuasa dalam tubuh ini
Syukur, aku masih disini
Syukur, aku bernafas lagi
Syukur, aku masih berdiri
Masih ada kuasa dalam tubuh ini

No comments:

Post a Comment