Pages

Subscribe:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

wElCoMe

Monday, 19 December 2011

m. A. r. A. h.



marah. em. sape yang tak penah marahkan dalam kalangan manusia biasa seperti kita sume ni kn. tak taw la tiba2 ade mamat sorang angkat tangan 'saya tak penah marah bro', kalu ade. mari sini jumpe aku ( aku nak angkat jari tengah aku. . . . . . . kasi starlight kat dahi die. . . haha.)

apa itu marah ? kalau korang nak tahu apa maksud marah. korang carilah dalam kamus. hahaha. emm. mengikut kamus kepala otak aku sendiri.. marah ni adalah perasaan yang timbul setelah diejek, di maki, di rompak, di pukul, di tipu, dan diperkosa????...

sebenarnya, sifat marah ini tidak perlu ade dalam hati kita ini, kerana ia merupkan sifat yang tidak disukai oleh Allah , dan Allah telah memerintahkan kepada hamba-Nya supaya bersabar, bersabar , dan bersabarlah hendaknya.

sabda Rasulullah S.A.W maksudnya ;-
"tidak ada seorang lelaki pun yang kuat, melainkan dia mampu mengawal dirinya ketika marah".

sifat marah yang keterlaluan akan membawa kepada kebinasaan. kerana ia akan menyebabkan pergaduhan, saling memaki antara satu sama lain, membunuh, munculnya ruang dendam dalam hati serta dengki. oleh itu, banyaklah bersabar ye. . .

sabda Rasulullah S.A.W. , maksudnya :-
"barangsiapa yang menahan kemarahannya, nescaya pada hari akhirat nanti, Allah akan mengisi hatinya dengan ketenangan dan keimanan'


3 comments:

mardheeya said...

mcm2..ape kata wat pasal `sedeyh` pulak

soleheen said...

aku angkat jari tengah bukan buat starlight aku tunjuk but* trus hahaha

IbnuTahir said...

haha. cnfirm bdak 2 trus marah.

Post a Comment