Pages

Subscribe:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

wElCoMe

Wednesday, 22 February 2012

B u A i A n . . . .

setelah kian lama tidak meng'update' blog ini. iaitu hampir sebulan , ini semua gara-gara aku tidak punyai idea untuk dilontarkan serta ditaip untuk menjadi bahan bacaan kamu semua. (giler kentang ayat) . hahaha . dan pada ini tercetuslah idea dalam kepala aku ni untuk menaip berkaitan b-u-a-i-a-n. Macam gampang je tajuknye.

menurut Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka , buaian dapat di definasikan sebagai tempat tidur atau tempat duduk yang dapat diayun-ayunkan. oleh itu, terdapat dua maksud di sini, iaitu tempat tidur dan tempat duduk.

maksud yang pertama iaitu tempat tidur. emm, semua orang seantero dunia ni tahu ape itu buaian , dulu mase kecil, disitulah tempat kita sume beradu , sambil mak kita dodoi kita dengan alunan zikir-zikir2, dan ditemani dengan bunyi spring 'krek~krek~krek~' . haha. sampai lenguh tangan mak kita nak hayun buaian tu supaya kita lena di buai mimpi dalam buaian yang dibuai oleh mak. haha. ni lah contoh gambar buaian yang sempat aku rembat di internet. 


tapi sekarang, dunia semakin moden, semua yang hendak dilakukan tidak perlu menggunakan kudrat manusia.
sekarang semua benda, tekan suis je siap, tekan je siap, bak kata pepatah 'semuanya di hujung jari' . termasuklah buaian zaman sekarang. dah ade jenis elektrik, tak payah susah  nak buai anak-anak, gune elektrik je. haha. orang kate " jangan disangka tangan yang menghayun buaian tidak mampu menggoncang dunia" tapi kalu mak2 diluar yang gune buaian automatik ni?????? ni contoh buaian elektrik yang sempat dirembat di internet.


bagi maksud kedua pula ialah  tempat duduk yang dapat diayun-ayunkan . buaian jenis ni pula ialah yang terdapat di kebanyakan taman-taman permainan di Malaysia dan seantero dunia. yang menjadi tarikan anak-anak kecil mengajak ayah mereka ke taman permainan ialah buaian. setelah mereka (anak-anak kecil) puas dibuai oleh mak dirumah , kini di taman pula, ayah mengambil alih tugas untuk membuai anak-anak kecil tersebut. contoh buaian yang terdapat di taman permainan berhampiran rumah anda.


bagi anak-anak yang dah pandai main buaian mereka tidak memerlukan ayah atau emak mereka membuaikan mereka. dulu. masa aku kecik-kecik dulu, ayah aku selalu bawak pegi taman permainan, dan aku serta adek beradik aku akan menuju ke buaian , aku jeles dengan abang dan kakak aku sebab diorang pandai untuk membuaikan badan mereka tinggi2 ketika main buaian. aku???? huh. hampeh. buai sekali dua je. lepas tue. terus berhenti. hampeh. dan. sampai sekarang. aku tak reti nak maen buaian!!! hahaha


No comments:

Post a Comment